Gebruik de Kracht van Interactiviteit voor jouw boek

Interactie is essentieel voor boekmarketing omdat het de betrokkenheid en het merkbewustzijn vergroot, waardevolle feedback biedt, sterke relaties opbouwt, het netwerk uitbreidt, zorgt voor betere zichtbaarheid via algoritmes, vertrouwen opbouwt bij je publiek, loyaliteit bevordert en uiteindelijk de verkoop stimuleert.

Vaak merk ik aan auteurs dat ze het lastig vinden om interactie op te bouwen. Daarom een aantal tips die je toe zou kunnen passen om de interactie aan te gaan.

interactie opbouwen met je lezers

Tien tips om meer interactie op te bouwen met je lezers

Vertel een verhaal in delen
Net zoals je een script en storyboard voor een interactieve video zou maken, plan je een serie posts die samen een verhaal vertellen over je boek. Dit kan een achtergrondverhaal zijn, een introductie van personages, of een verkenning van de thema’s. Deel elke dag een nieuw deel en moedig je volgers aan om deel te nemen door vragen te stellen of hun interpretaties te delen.

Creëer visuele prikkels
Gebruik aantrekkelijke visuals die overeenkomen met de sfeer van je boek. Denk aan foto’s, infographics, of korte videoclips. Elke visuele post kan een onderdeel zijn van een groter verhaal, waardoor volgers worden aangemoedigd om je pagina te blijven bezoeken om te zien wat er komt.

Betrek je publiek bij beslissingen
Laat je volgers stemmen op bepaalde elementen van je boek, zoals de naam van een personage, een plotwending, of de cover van je volgende boek. Dit kan via polls of vragen in je Stories op Instagram of Facebook.

Technische hulpmiddelen voor interactie
Gebruik de interactieve functies die sociale media bieden. Dit omvat dingen zoals Instagram’s ‘Swipe Up’-functie, Facebook-polls, of Twitter’s conversatietools. Hiermee kunnen je volgers op een directe manier interageren met je content.

Feedback en testen
Vraag feedback over je posts en pas je strategie aan op basis van wat het beste werkt. Je kunt bijvoorbeeld A/B-testen uitvoeren met verschillende soorten content om te zien wat het meest aanspreekt.

Calls-to-Action
Elke post moet een duidelijke call-to-action bevatten. Dit kan zijn om een commentaar achter te laten, een post te delen, zich aan te melden voor je nieuwsbrief, of een pre-order van je boek te plaatsen. Zorg ervoor dat je volgers weten wat je van ze verwacht na het bekijken van je content.

Gebruik storytelling via stories
Instagram en Facebook Stories zijn uitstekende platforms voor het vertellen van verhalen. Ze bieden een tijdelijke, maar zeer betrokken manier om je volgers mee te nemen op een reis. Je kunt hier ook interactieve elementen zoals polls, vragen of quizzen in verwerken.

Host Live Q&A sessies
Net zoals je een live boeklezing zou organiseren, kun je live Q&A sessies op sociale media hosten. Dit geeft volgers de kans om rechtstreeks met jou te communiceren en vragen te stellen over je boek.

Gebruik slimme hashtags
Creëer een unieke hashtag voor je boek of serie en moedig je volgers aan deze te gebruiken in hun eigen posts. Dit verhoogt niet alleen de zichtbaarheid van je content, maar creëert ook een gemeenschap rondom je boek.

Monitor en optimaliseer
Houd je analytics in de gaten om te zien welke soorten posts de meeste betrokkenheid opleveren en pas je strategie dienovereenkomstig aan. Gebruik deze inzichten om de interactie met je volgers te verfijnen en te vergroten.

Wil je meer leren over boekmarketing? Meld je dan aan voor de Magische Marketing Master. In twaalf modules leer ik je veel over dit onderwerp. In de maandelijkse co-work sessie mag je me al je vragen stellen (en krijg je nog antwoord ook!)

Samen maken we boekmarketing makkelijker (en leuker).

Esther van der Ham (uitgever bij Droomvallei uitgeverij, auteur en illustrator)

contentplanner v2

Schrijf je in voor de contentplanner en nieuwsbrief

Hier kan je je aanmelden voor de contentplanner en de nieuwsbrief. Veel plezier en succes ermee!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *